Trudno wskazać bardziej strategiczny obszar w perspektywie średnio terminowej i długoterminowej, niż edukacja, oświata i wychowanie młodzieży. Dlatego z ogromną determinacją przystąpiliśmy kilka miesięcy temu do stworzenia kolejnego raportu, już trzeciego przygotowanego przez Zespół Pracy dla Polski – „Stan edukacji w Polsce”.
Dlaczego stawiamy na edukację? Dlaczego jest kluczowa? Nazwałbym to przede wszystkim kulturą ambicji, kulturą szans. Zestawiłbym to w kontraście z „kulturą inercji”, czyli braku planowania, braku strategii i pewnego chaosu – które dziś niestety dostrzegam w sferze edukacji.
Państwa, które posiadają systemy oświaty oparte o zadania domowe, w których uczniowie otrzymują zadania domowe do wykonania tak, aby kształtować ich samodzielność, te państwa mają przewagę w kategorii systemów edukacyjnych. A tym samym w późniejszych rezultatach, rozwoju zawodowym i ostatecznie gospodarczym. Tak wynika z powszechnie dostępnych raportów. Tymczasem obecny rząd zmierza w przeciwnym kierunku, zakazując prac domowych – to pomysł sprzed kilku miesięcy, któremu osobiście mocno się przeciwstawiam, bo jestem przekonany, że samodzielna praca w domu czyni młodych ludzi jeszcze lepiej przygotowanymi do wyzwań, jakie stawia przed nimi współczesny świat.
Schlebiając różnym populistycznym żądaniom, obecny rząd dokonał niejako antykopernikańskiej rewolucji. Uczyniono coś, co może doprowadzić do pogorszenia jakości kształcenia i zmniejszyć nasze szansę w rywalizacji z innymi krajami Europy. Dlatego kulturze inercji przeciwstawiam kulturę ambicji. To droga, którą powinniśmy podążać.
W programach edukacyjnych, które prowadził mój rząd, w tym minister Przemysław Czarnek, czy pani minister Marzena Machałek, znajdowało się zarówno pielęgnowanie tradycji i historii, jak też odważne patrzenie w przyszłość. Jedno nie wyklucza drugiego. Nie można odrzucać tego, co stanowi o naszej kulturze i tożsamości. Nie ma mowy o dylemacie „przeszłość czy przyszłość?”. Każdy młody człowiek musi wiedzieć, gdzie leżą jego korzenie. Bo poczucie tożsamości będzie mu potrzebne w dorosłym życiu.