STAN EDUKACJI W POLSCE
WRZESIEŃ 2024
Edukacja to jeden ze strategicznych obszarów rozwoju. Jeśli państwo polskie ma ambicję nie tylko dogonić Zachód, ale też trwale zabezpieczyć swoją konkurencyjność, powinno w średnio- i długookresowej perspektywie uczynić edukację dziedziną priorytetową. W dynamicznie zmieniającym się świecie polska szkoła niewątpliwie wymaga głębokich zmian. Powinny być one dobrze przemyślane, policzone i zaplanowane.
Zmiany wprowadzone w systemie edukacyjnym przez Koalicję 13 grudnia mogą w długim okresie przynieść negatywne konsekwencje zarówno dla polskiego społeczeństwa, jak i dla gospodarki. Konieczne jest więc przywrócenie spójności programowej oraz większego zaufania do kompetencji nauczycieli. Edukacja musi być postrzegana jako inwestycja w przyszłość, a jej celem powinno być kształcenie młodych ludzi, którzy będą zdolni sprostać wyzwaniom zmieniającego się świata
Wprowadzone zmiany wywołują uzasadnione wątpliwości co do ich wpływu na jakość nauczania oraz poziom rozwoju polskich uczniów, którzy w przyszłości będą musiały konkurować na zmieniającym się globalnym rynku pracy.
Raport analizuje zmiany wprowadzone w systemie edukacji przez obecną koalicję, które cechuje brak konsultacji społecznych i chaos organizacyjny. Redukcja podstawy programowej, zwłaszcza w przedmiotach humanistycznych i ścisłych, budzi obawy o przyszłość uczniów oraz erozję tożsamości narodowej. Ideologiczne przesunięcia w treściach historii i języka polskiego, a także usunięcie ważnych zagadnień z fizyki, biologii i geografii, mogą wpłynąć na obniżenie standardów nauczania. Raport ostrzega, że te decyzje osłabią konkurencyjność polskich uczniów na rynku pracy i wpłyną negatywnie na ich przyszłe wybory edukacyjne oraz zawodowe.
Dlatego przygotowaliśmy kompleksowy przegląd aktualnego stanu edukacji w Polsce. Dzięki temu mgliste obietnice zastąpią fakty i dane, które każdy będzie mógł poddać własnej ocenie.
DEBATA Z EKSPERTAMI
AKTUALNOŚCI
w temacie edukacji
Stan Edukacji w Polsce – Raport Zespołu Pracy dla Polski
Mateusz Morawiecki o edukacji: Schlebianie populistycznym żądaniom będzie prowadzić do antykopernikańskiej rewolucji
Maria Mazurkiewicz – kujawsko-pomorski kurator oświaty w latach 2016-2024: Brak prac domowych to zagrożenie
Krzysztof Sobczak – Wójt gminy Wieniawa: my, jako samorządowcy, jesteśmy zobligowani do tego, by pokazywać młodemu pokoleniu określony system wartości
Maria Chodkiewicz – Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich: Nie możemy rugować sfery duchowej z edukacji
Lidia Wierzbicka – harcmistrzyni ZHP, nauczycielka religii w ZS w Pionkach: Częścią wychowania dzieci jest pokazywanie im celu, do którego mają zmierzać
Teresa Misiuk – Lubelski kurator oświaty w latach 2016-2024: Dziś mamy do czynienia w edukacji z działaniami chaotycznymi i nieprzemyślanymi
Mirosława Stachowiak-Różecka – poseł na Sejm RP, wiceprzewodnicząca Komisji Edukacji i Nauki Młodzieży: Dziś mamy do czynienia ze sporem o istotę edukacji
Mateusz Morawiecki: Trudno wskazać bardziej strategiczny obszar niż edukacja
Podziel się opinią
Do dyskusji i współpracy zapraszamy wszystkich, którym bliskie są sprawy Polski.
Jeżeli masz przemyślenia w temacie stanu edukacji w Polsce – koniecznie dołącz do rozmów.
Wspólnie stwórzmy odpowiedzialną politykę kierowania państwem.