Projekt budowy CPK w ostatnich dniach coraz silniej rozpala opinię publiczną w Polsce. Tydzień temu Zespół Pracy dla Polski podjął ten temat w ramach swoich działań, a dziś już przedstawił projekt uchwały sejmowej w sprawie tego kluczowego projektu.  

Debata w Sejmie o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

W Sejmie odbyła się debata na temat tej inwestycji. Już tydzień temu Zespół Pracy dla Polski podjął temat Centralnego Portu Komunikacyjnego jako potrzebnej strategicznej inwestycji. Dziś Parlamentarzyści dyskutowali o tym projekcie.

“Wierzę, że ten projekt, najważniejszy w perspektywie ostatnich trzydziestu lat, będzie kontynuowany. Aczkolwiek po wysłuchaniu dzisiejszej debaty sejmowej powinienem nabrać wątpliwości”
Mateusz Morawiecki – przewodniczący Zespołu Pracy dla Polski

Do debaty odniósł się także Marcin Horała, były wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu w latach 2019-2023 ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP:
„Dzisiejsza informacja rządu oraz debata sejmowa były dla mnie bardzo smutne. Obserwując dyskusje toczone przez zwykłych Polaków, choćby w Internecie, często obserwuję wyższy poziom merytoryczny niż wśród posłów koalicji rządzącej. Dziś słyszeliśmy choćby absurdalne zarzuty o to, że zaprojektowaliśmy coś, czego nie ma. No tak, w końcu dziś według najnowszej szkoły budownictwa najpierw należy budować, a dopiero potem projektować” – skomentował

Strategiczny projekt ponad podziałami

„Wierzę, że Polska pozostanie państwem ambitnym, państwem dążącym do rozwoju. Wierzę w to, że ten projekt może zostać zrealizowany ponad podziałami. Bo on jest po prostu dobry dla Polski” podkreślił Mateusz Morawiecki.

“Zostawmy swady i waśnie. Mogę się osobiście zgodzić na wszystko, włącznie z tym, że „PiS jest zły”, a ja najgorszy jako dawny koordynator CPK. Wszystko za cenę tego, by ten projekt był dalej realizowany. Że powstanie 300 tys. miejsc pracy. Że zobaczymy prawie bilion zł produkcji dodanej w polskim PKB. Że w polskim budżecie pojawi się 200 miliardów zł do 2060 roku. Takie mogą być efekty funkcjonowania CPK”
Marcin Horała – pełnomocnik rządu w latach 2019-2023 ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP:

„Chciałbym jednak, by to także był temat ponad podziałami, ponad sporami. Bo dziś stoimy w obliczu realnego zagrożenia ze strony Rosji i musimy działać jako państwo. My dokonaliśmy ogromnego wysiłku, by wzmocnić bezpieczeństwo RP. Naprawiliśmy finanse publiczne, a następnie zainwestowaliśmy te środki w uzbrojenie. By dbać o bezpieczeństwo polskich granic. I mam nadzieję, że to będzie kontynuowane. Bo to jest nasza wspólna sprawa, ponad podziałami” – stwierdził Mateusz Morawiecki.

Projekt uchwały sejmowej

Marcin Horała poinformował, że Zespół Pracy dla Polski przygotował projekt uchwały sejmowej, który zostanie złożony formalnie do prezydium Sejmu. Wedle uchwały Sejm będzie zobowiązany, aby wezwać rząd do szybkiej realizacji programu inwestycyjnego CPK. Uczestnicy konferencji wyrazili nadzieję, że projekt uchwały zostanie przyjęty ponad podziałami.

Realne korzyści z projektu

Mateusz Morawiecki tłumaczył także, jakie kluczowe profity przyniesie polskiemu państwu ta inwestycja. W tym o rozwoju transportu kolejowego związanym z budową CPK.
„Spójrzmy na kraje takie jak Niemcy, czy Francja. Oni mają szybkie kolejne. Polacy też powinni je mieć. Chcieliśmy, aby w Polsce powstał port komunikacyjny, do którego dołączona byłaby nowoczesna infrastruktura kolejowa. Jej funkcjonowanie sprawiłoby, że transport w Polsce stałby się łatwiejszy dla Polaków. A przy tym nasz kraj zyskałby wewnętrzny impuls rozwojowy” – stwierdził.
Mateusz Morawiecki w swojej wypowiedzi poruszał także kwestie bezpieczeństwa Polski. Mówił o inwestycjach w uzbrojenie. Jak przypomniał, w latach 2007-2015 ich wartość wyniosła 37 miliardów złotych, by na koniec rządów PiS wynieść 160 miliardów złotych.

img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img
img

Centralny Port Komunikacyjny

Pierwszy temat Zespołu Pracy dla Polski

Dowiedz się więcej